Valorization of cultural tourist values of the city core of Niš according to the Hilary du Cros model

Jelena Milenković

Abstract


Cultural tourism integrates the culture and tourism sector, whereby mutual benefits can be achieved. In order to reflect favorable conditions in both sectors, it is necessary to approach the planning and transformation of cultural and historical heritage into a cultural-tourist product. The initial phase in planning is the valorization of cultural tourist values. Hilary Du Cros Model was created especially for the valorization of cultural tourist values. The model is complex because it evaluates the cultural-tourist subindicators and the degree of their gradation, separately for the tourism sector and the sector of heritage asset management. The aim of the paper is to evaluate the tourism sector and the sector of the management of representative cultural assets of the city core of Niš according to the Model Hilary Du Cros. After the analysis of sub-indicators, the city core of Niš was awarded a cell M (2,3), which points to favorable conditions for the development of cultural tourism, but it is necessary to approach more responsible planning of cultural tourist values.

Key words: Niš, city core, Hilary Du Cros Model, tourism sector, cultural assets management sector

© 2018 Serbian Geographical Society, Belgrade, Serbia. This article is an open access article distributed under the terms and conditions of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Serbia


Full Text:

PDF

References


Боснић, Д., Вучковић, Ј., Симишић, Ј. & Арсић, В. (2014). Градови Србије. Београд: Младинска књига [Bosnić, D., Vuĉković, J., Simišić, J. & Arsić, V. (2014). Gradovi Srbije. Beograd: Mladinska knjiga]

Bourkas, N. (2008). Cultural tourism, young people and destination perception: A case study of Delphi, Greece. Exeter: University of Exeter.

Demonja, D. (2011). Kulturni turizam: Hrvatska iskustva. Antropologija, 11(1), 181-205.

Du Cros, H. (2000). Planning for Sustainable Cultural Heritage Tourism in Hong Kong. Final Report to the Lord Wilson Heritage Trust Council. SAR.

Du Cros, H. (2001). A New Model to Assist in Planning for Sustainable Cultural Heritage Tourism. International Journal of Tourism Research, 3, 165-170.

Група аутора (2006). Коридор X. Београд: Принцип Бонарт Прес [Grupa autora (2006), Koridor X. Beograd: Princip Bonart Pres]

Хаџић, О. (2005). Културни туризам. Нови Сад: Департман за географију, туризам и хотелијертво, ПМФ [Hadžić, O. (2005). Kulturni turizam. Novi Sad: Departman za geografiju, turizam i hotelijerstvo, PMF]

Hughes, H. L. (1996). Redefining Cultural Tourism. Annals of Tourism Research, 23(3), 707-709.

Jelinčić, D. A. (2009). Abeceda kulturnog turizma. Zagreb: Meandarmedia.

Јовичић, Д. (2000). Туризам и животна средина – концепција одрживог развоја. Београд: Задужбина Андрејевић [Joviĉić, D. (2000). Turizam i životna sredina – koncepcija održivog razvoja. Beograd: Zadužbina Andrejević]

Јовичић, Д. (2008). Увод у туризмологију и туристичку географију. Нови Београд: Тон Плус [Joviĉić, D. (2008). Uvod u turizmologiju i turistiĉku geografiju. Novi Beograd: Ton Plus]

Јовичић, Д. (2009). Туристичка географије Србије. Београд: Географски факултет [Joviĉić, D. (2009). Turistiĉka geografija Srbije. Beograd: Geografski fakultet]

Lakićević, M. & SrĊević, B. (2011). Turistiĉka valorizacija Topĉiderskog parka u Beogradu. Letopis naučnih radova, 35(1), 127-135.

Марковић, Ј. Ј. & Петровић, М. Д. (2012). Туристичка валоризација археолошког налазишта "Виминацијум" према моделу Хилари ду Крос. Зборник радова Департмана за географију, туризам и хотелијерство, 41, 248-262. [Marković, J. J. & Petrović, M. D. (2012). Turistiĉka valorizacija arheološkog nalazišta "Viminacijum" prema modelu Hilari du Kros. Zbornik radova Departmana za geografiju, turizam i hotelijerstvo, 41, 248 262.]

Павловић, Д. (2001). Наша културна добра и туризам. Београд: НИП "Туристичка штампа" [Pavlović, D. (2001). Naša kulturna dobra i turizam. Beograd: NIP "Turistiĉka štampa"]

Panĉić-Kombol, T. (2006). Kulturno nasljeĊe i turizam. Radovi Zavoda za znansveni rad HAZU Varaždin, 16-17, 211-226.

Племић, Б. (2015). Археолошки парк Медијана: недовољно искоришћен потенцијал туризма Србије. Туристичко пословање, 63-73. [Plemić, B. (2015). Arheološki park Medijana: nedovoljno iskorišćen potencijal turizma Srbije. Turistiĉko poslovanje, 63-73.]

Прерадовић, Д., Јовановић, Т., Матић, Б., Филиповић, В., Старовић, А. & Јанковић, С. (2006). Коридор X; Европски путеви културе. Београд: Принцип Бонарт Прес [Preradović, D., Jovanović, T., Matić, B., Filipović, B., Starović, A. & Janković, S (2006). Koridor X: Evropski putevi culture. Beograd: Princip Bonart Pres]

Richards, G. (1996). Cultural tourism in Europe. Wallingford: CAB International.

Савић, Ј., et al. (2004). Туристичка Библија "Бели Анђео". Београд: Принцип Бонарт Прес [Savić, J., et al. (2004). Turistiĉka Biblija "Beli AnĊeo". Beograd: Princip Bonart Pres]

Stamenković, I. (2005). Mogućnost primene matrice tržišne privlaĉnosti-robusnosti: studija sluĉaja na primeru kulturnog turizma Spomen zbirke Pavla Beljanskog u Novom Sadu. Turizam, 9, 120-123.

Stamenković, I. & Jakšić, S. (2013). Tourism potential valorization of the old town centre in Sombor based on the Hilary Du Cors model. European Researcher, 53(6-2), 1746-1754.

Станковић, С. (2008). Туристичка географија. Београд: Завод за уџбенике [Stanković, S. (2008). Turistiĉka geografija. Beograd: Zavod za udžbenike]

Станковић, С. (2012). Туристичке дестинације. Београд: Завод за уџбенике [Stanković, S. (2012). Turistiĉke destinacije. Beograd: Zavod za udžbenike]

Станковић, С. (2013). Туристичка географија Србије; Правци туристичких кретања. Београд: Српско географско друштво [Stanković, S. (2013). Turistiĉka geografija Srbije; Pravci turistiĉkih kretanja. Beograd: Srpsko geografsko društvo]

Станковић, С. (2016). Србија; Градови; Општине; Насеља. Београд: Службени гласник [Stanković, S. (2016). Srbija; Gradovi; Opštine; Naselja. Beograd: Službeni glasnik]

Станојловић, А., Ћурчић, Н. & Павловић, Н. (2010). Туристичка валоризација локалитета "Лазарев град" у Крушевцу. Зборник радова Географског института "Јован Цвијић" САНУ, 60(2), 77-92. [Stanojlović, A., Ćurĉić, N. & Pavlović, N. (2010). Turistiĉka valorizacija lokaliteta "Lazarev grad" u Kruševcu. Zbornik radova Geografskog instituta "Jovan Cvijić" SANU, 60(2), 77-92.]

Statistical Office of the Republic of Serbia. (2017). Municipalities and regions in the Republic of Serbia. Belgrade: Statistical Office of the Republic of Serbia.

The Tourism Development Strategy of the City of Niš for the period 2011–2016. (2011). Retrieved from:http://media1.investnis.rs/ 2016/08/Strategija-razvoja-turizma-Grada-Ni%C5%A1a2011 2016.pdf

Tourism Development Program of the City of Niš with the action plan for the period 2018–2020, 2017. (2017). Retrieved from: http://www.ni.rs/wp-content/uploads/Program-razvojaturizma-18-20.pdf

Вујовић, М. (2007). Србија – друмовима, пругама, рекама. Београд: Принцип Бонарт Прес [Vujović, M. (2007). Srbija – drumovima, prugama, rekama. Beograd: Princip Bonart Pres]

World Travel Organisation (1995). The state’s role in protecting and promoting culture as a factor of tourism development and proper use and exploitation of the National cultural heritage of sites and monuments for tourism. Madrid: WTO.

http://nis-airport.com/statistika/

http://nis-airport.com/aviokompanije/redovan-saobracaj/

http://visitnis.com/ponuda/sta-videti/crkve-i-manastiri/page/2/

http://www.niska-banja.net/


Refbacks

  • There are currently no refbacks.